בתקופת הקורונה אנשים מיהרו להספיד את המרכזים המסחריים ולתהות לגבי הרלוונטיות שלהם בעולם שמסתמך יותר ויותר על המרחב הדיגיטלי. אכן אין טעם לנסות להתחרות עם קניות אונליין, הן כאן כדי להישאר. בחלק מהמקרים נעדיף את הנוחות והמהירות של הרכישה הדיגיטלית על פני בילוי במרכז המסחרי. יחד עם זאת, לטענתי, והנתונים בשטח יגבו אותי, למרכזים מסחריים יש עדיין מקום ומשמעות בחיי היומיום של כולנו.
אנחנו כמתכננים צריכים לעשות עדכון גרסה ולשאול את עצמנו – כיצד המרכז המסחרי צריך להשתנות כדי להתאים לעולם החדש? מה הוא יכול להציע לצרכנים שקניות אונליין לא יכולות לספק? איך הוא יכול להתממשק עם החווייה הדיגיטלית, להשלים ולהמשיך אותה במקום להתחרות בה? התשובות ממש פה.
יוצרים קהילה
השנים האחרונות הוכיחו לנו כמה הקהילה שלנו מהותית ומשמעותית לאיכות החיים ולרמת האושר שלנו. מהותו של המרכז המסחרי כמקום למפגש אנושי יכול להוות כלי אדיר למשיכת קהל לקוחות פוטנציאלי. ניתן לקיים בשטח המרכז פעילויות מגוונות, סדנאות, הרצאות לפי קבוצות גילאים ותחומי עניין שונים וכך לייצר מערכת יחסים משמעותית ומתמשכת עם תושבי הסביבה.
פלאי הטכנולוגיה
כלים טכנולוגיים, וביניהם הבינה המלאכותית שפרצה לחיינו בסערה, יכולים לסייע לנו בתכנון מרכזים מסחריים ובניהולם היעיל לאורך זמן. בשלבי התכנון ניתן להשתמש בכלי AI המסייעים באופטימיזציה של שטח ובזיהוי של בעיות פוטנציאליות בתפקוד בשלב מוקדם וכך גם בפתרונן. כלים דומים כמו התאמה אישית של תוכן, טכנולוגיית RFID, תשלומים אוטומטיים, שילוב מסכים בחללי הפנים וכולי, יכולים לעזור לנו ביצירת חוויית לקוח איכותית לצד תפעול אופטימלי.
קמעונאות חווייתית
בעולם החדש, הלקוחות שלנו צריכים להשתכנע שכדאי להם לצאת מהבית ולהגיע דווקא אלינו. לצד החנויות, מרכזים מסחריים כיום מציעים גם מסעדות, מתקני בידור, חדרי כושר ועוד, שהופכים את הביקור לחוויה רחבה יותר מקנייה בלבד. כמו כן, ניתן להציע כאמור פעילויות ספציפיות המוגבלות בזמן, כמו מכירות מיוחדות, חנויות פופ אפ, תחרויות ואטרקציות מתחום הגיימינג, השקות של מוצרים חדשים ועוד.
חושבים ירוק
חשיבה אקלימית וברת קיימא אינה סיסמה בלבד והופכת להיות רלוונטית יותר משנה לשנה. בתכנון המרכז המסחרי אנו צריכים לקחת בחשבון את התנאים שאנו מספקים לקהל המבקרים שלנו ולהתייחס לאור ואוויר טבעיים ולצמחייה. כמו כן עלינו להקדיש מחשבה לחומרים ולמערכות בהם אנו משתמשים, כמו למשל חומרי הגמר ומערכות המיזוג, ולהעדיף חומרים ממוחזרים ומתכלים המיוצרים בטכנולוגיות ירוקות ומערכות בעלות תקן אנרגטי גבוה.
נוח ונעים
בסופו של דבר, אנחנו צריכים לשאוף לייצר מרחבים מסחריים נוחים, נעימים ומזמינים, שיעשו למבקרים חשק להגיע, להישאר ולחזור. שילוט ברור, תאורה נעימה, אור טבעי, בקרת אקלים, פרסום מידתי ופינות ישיבה הם רק חלק מהמרכיבים והאלמנטים שאנו צריכים להקדיש להם מחשבה, על מנת שהלקוחות ירגישו טוב אצלנו. חוויה חיובית תמשוך אותם אלינו שוב ושוב בכל פעם שיעדיפו סיבוב במרכז המסחרי על פני רכישה בקליק.